Bienvenido a Ecuador (2)

4 maart 2017

Wat een bofferds zijn wij met zo een mooi verblijf in Otavalo. Een huis met grote kamers en rondom het hele huis balkons, zodat je optimaal kunt genieten van de omgeving. Prachtig! Dit hebben wij even nodig na onze snelle laatste reisweek in Colombia (met af en toe een verblijf in een zeer eenvoudig hippie hostel). Zoals gezegd ben ik in goed gezelschap. En daar ben ik heel blij mee. Nadat wij heerlijk gegeten hebben nemen wij een taxi naar onze bestemming. Dat huis is echter een beetje lastig te vinden voor onze chauffeur. Als wij het eindelijk gevonden hebben lijkt het of er niemand thuis is. Wij kloppen op de voordeur en roepen, geen gehoor. Dan probeert 1 van de dames te deur te openen en jawel hoor, die is gewoon open. Blijkt dat de eigenaren gewoon thuis zijn, maar film aan het kijken waren. Erg hartelijke mensen, dit voelt als thuis komen. En de komende dagen blijft dat zo. Wij eten samen met de familie (avondeten maken wij klaar), wasmachine mogen wij gebruiken, wij worden rondgereden door hen. Zoals gezegd, het is fijn om met lieve vrienden zo thuis te zijn en ik kan weer goed mijn Spaans oefenen (met zowel de eigenaren als 1 van de reisvrienden).

De eerste dag gaan wij in de middag het dorp in. En tja, dan regent het. Wen er maar aan denk ik bij mijzelf, want dit zal in heel Ecuador zo zijn. Goed weer (droog) in de ochtend en later in de middag en avond regen. Wij doen een rondje dorp, drinken heerlijke chocolademelk en doen boodschappen. Hier in Otavalo dragen veel mensen nog traditionele kleding. Wat een lust voor het oog is. Terug thuis gaat 1 van ons koken en leren de anderen de basispassen van de Ierse dans om warm te worden. Dit is leuk! Deze reisvriendin heeft aan competitie Ierse dans meegedaan en is nu nog danslerares.

Dag 2 staat in het teken van de markt. Otavalo is bekend vanwege zijn markt, zowel souvenir als veemarkt. En dan is er een belangrijke dag voor de Ecuadorianen. Er zijn presidentsverkiezingen. Voor de dame van het huis is dit een speciale dag. Zij heeft extra aandacht besteed aan haar uiterlijk, want dit is een feestdag voor haar.  In Ecuador is iedereen vanaf 18 tot 65 jaar verplicht om te stemmen. Als je niet gaat stemmen krijg je een boete welke aangetekend wordt in jouw paspoort. Dat moet je bijvoorbeeld ook laten zien als je solliciteert naar een andere baan of bij het aankopen van een huis. De 16 en 17 jarigen en mensen ouder dan 65 jaar mogen vrijwillig gaan stemmen. Wat mij betreft een goed systeem. De familie hier thuis in Otavalo heeft goede discussies over de politiek. De huidige president zit al 10 jaar op zijn functie (2x een termijn van 4 jaar, plus nog eens 2 jaar). In de eerste 2 termijnen heeft hij veel goeds gedaan mbt onderwijs, gezondheidszorg, natuurbehoud. Maar in zijn laatste 2 jaar is hij veranderd.

Bijv.: in Parque Nacional Yasuni zou nooit gekapt mogen worden, maar dat is vanwege de petroleum winning toch gebeurd in de afgelopen 2 jaar. (China heeft daar ook weer zijn aandeel in.)

-Er is een ministerie van 'alegria' opgericht.

-Stond de president eerst open voor discussie, vandaag de dag niet meer. In Ecuador zijn er 2 onafhankelijke tv-zenders. Zodra zij iets ter discussie stellen/kritisch zijn worden zij bekeurd. En zodra men op straat een kritische vragen stelt wordt men ook bekeurd.

De meeste minst rijke mensen staan achter de president, omdat zij iedere maand een kleine staatsbijdrage ontvangen om eerste levensbehoefte te kunnen kopen.

(Het duurt een aantal dagen voordat alle stemmen geteld zijn en dan blijkt dat er een nieuwe ronde nodig is. Op 2 april a.s. mag men weer naar de stembus.)

Onze laatste dag worden wij rondgeleid  door de omgeving van Otavalo. Wij gaan naar een waterval en laguna Cuicocha.

Dit is een goed begin van mijn reis door Ecuador :-)

1. Belinda:
    4 maart 2017
    Fijn dat jij in zo'n goed gezelschap bent. Wat een bijzondere boom, mooi!
  2. Hester:
    Ha Linda,
    Dat is zeker boffen, een leuk huis met fijne vrienden: Carpe diem!
    Hester
  3. Ben en Neli:
    6 maart 2017
    Mooi om in zo'n te mogen zijn met zo'n prachtig uitzicht. En dan al die fijne vrienden. Groetjes.