Santa Fe

5 februari 2015 - Santa Fé, Panama

Nieuwe kansen in een ander dorp in de bergen, op 500m, Santa Fe. De busreis gaat via David en Santiago naar Santa Fe. In David ben ik even in verwarring waar ik een bus kan vinden naar Santiago. Terwijl ik in een rij sta om een busticket te kopen zie ik ineens een klein busje met daarop Santiago wegrijden. Daar had ik in kunnen zitten :-( Wel, ik stap uit de rij en ga naar de overkant van de straat. Het eerstvolgende busje zal over een uur vertekken. Er staan al meer mensen te wachten, waaronder een Belgisch stel en een man uit Sneek. Zo wordt het een aangename rit van 4 uur naar Santiago. Fijn! In Santiago wordt nog ff snel geld uit de muur gehaald, want in Santa Fe is er geen pinautomaat. Een aantal dagen geleden heb ik vanuit Boquete gebeld naar Hotel Anachoreo en een kamer gereserveerd. Dat hotel is makkelijk te vinden en gelukkig is er nog een kamer vrij. (Men was vergeten om mijn reservering te noteren.) En wat voor een kamer! Best luxe :-) met een mooi uitzicht. De eigenaars zijn Nederlands en Cambodjaans. Zij is een goede kok; het eten is heerlijk.

Ik voel me hier in Santa Fe al direct beter op mijn gemak dan in Boquete. Het is goed wandelen hier. De eerste dag ga ik wandelen met als doel een waterval te zien. De omgeving is schitterend! Onderweg pluk ik hier en daar sinaasappels en mandarijnen. De laatste 1,5 km is het pad echter zo modderig, dat ik besluit om geen risico s te nemen alleen. Eerst maar eens iets eten en drinken, terwijl ik een praatje maak met wat locals. Dan komen er 2 mannen, Donato en Henrique (Spanje). Ik vraag waar zij heen gaan en samen gaan we verder. Als ik nu onderuit ga op het modderige pad heb ik tenminste 2 sterke mannen bij die mij kunnen helpen :-)  (Verdwalen is geen optie, de paden zijn duidelijk zichtbaar.) De waterval is mooi en het pad loopt nog verder door. Donato en Henrique hebben zin om verder te wandelen en ik ga met hen mee. Sommige stukken zijn echt modderig en is het flink balanceren. Dat neem ik voor lief; het is fijn om weer aktief te zijn. Na enige tijd blijkt dat het pad niet echt tot een einde komt en wij hebben geen van allen een kaart bij ons. (We hadden gehoopt bovenaan bij de waterval uit te komen.) Na nog eens 5 minuten klimmen en klauteren besluiten wij  hetzelfde pad terug te nemen.

In de avond bezoek ik festival wat hier gaande is. Vele mensen uit de hele regio komen hier voor dat festival. Er worden locale producten verkocht, er staan kermisatracties, dansvoorstellingen worden gegeven en er is muziek. Leuk! Mijn festivalseizoen is begonnen :-) Ik vermaak mij opperbest; eerst bij de dansdemonstraties (van jong tot oud in traditionele kleding) en later bij de muziek.

De volgende morgen ga ik weer wandelen. Wederom een mooie route. Onderweg bezoek ik de boerderij van Maria en Chon. Daar krijg ik een rondleiding; Maria heeft een heleboel planten, veelal orchideen, ook wordt er koffie verbouwd en ik lunch daar. Op de terugweg naar het dorp krijg ik gezelschap van een campesino die naar het festival gaat. Hij kletst honderduit. Gezellig! Al versta ik de helft niet van wat hij zegt;-)

In de middag heb ik een afspraak met een masseuse, Rachel Gimbel. Zij komt naar het hotel toe met al haar spullen. Dit is heel fijn! Een uur lang massage voor slechts 25 dollar. Dit kan ik iedereen die Santa Fe gaat bezoeken aanraden!

1. Leo:
    6 februari 2015
    Weer mooie verhalen Linda en die foto's....prachtig. Geniet de komende weken nog maar.
    gr
    Leo