San Carlos, Rio San Juan, El Castillo

13 januari 2015 - El Castillo, Nicaragua

San Carlos is een leuk klein plaatsje. 1 nacht verblijf ik hier in een fijn hotel. De Doña is erg aardig en geeft mij nuttige tips. Ik ontmoet mensen uit Duitsland die hier vrijwilligerswerk doen. Zij werken via een organisatie die over de hele wereld helpt om bakkerijen op te zetten. Zij zenden professionele bakkers naar het betreffende land, zodat zij kennis kunnen overbrengen. Het is dan de bedoeling dat de lokalen na ongeveer 2 jaar zelf de zaak kunnen runnen. Goed werk! Ook ontmoet ik 2 Groningers die hier zijn voor diverse projecten. Groningen heeft een band met San Carlos. 1 van de projecten is helpen met watermanagement. Er zijn een aantal Nederlandse waterschappen die gezamenlijk hulp bieden in Nicaragua. De Groningse organisatie heeft daarnaast ook nog projecten voor onderwijs en recycling. Erg interessant allemaal.

De volgende dag ga ik met de boot over de Rio San Juan naar El Castillo. Ik ontbijt bij de bakkerij en kan dan aan te boottocht van 3 uur beginnen. Dit keer heb ik mijn eigen muziek bij de hand :-) Omgeving is erg mooi! Zodra ik in El Castillo aan land ga voel ik, hier wil ik langer verblijven! Aan het eind van het dorp vind ik een fijn hotel (Posada del Rio). Het voelt alsof ik onderdeel ben van de familie. De Doña houdt van koken en stopt mij vol met vis en veel groenten. Heerlijk! Zij heeft 2 kinderen (jongens) die mij doen denken aan Joris en Jasper. Echte boefjes :-) In de middag ga ik informeren wat de mogelijkheden zijn om in Refugio Bartola (aan de rivier Bartola) te geraken. Daarvoor heb je geduld nodig ;-) Een aantal dagen geleden heb ik al een poging gedaan om telefonisch contact met hen te krijgen, maar ja, in de jungle is er beperkte bereikbaarheid. Nu schijnt het zo te zijn dat 1 van de mannen die daar werkt, Thomas, in El Castillo is, dus die moet ik zien te spreken. Ergens begin van de avond lukt mij dat. Hij weet niet of er een kamer beschikbaar is. Zodoende spreken we af dat hij mij de volgende ochtend zal komen halen. Prima! Zin in!

Die dagen in de Refugio Bartola zijn fantastisch! Wat een bijzondere ervaring! Overnachting is inclusief alle maaltijden en het eten is erg goed. De eerste middag ga ik met Thomas een kanotocht doen over de rivier Bartola. En dan heb ik het geluk dat ik al een hele apenfamilie kan zien (brulapen), vele mooie vogels en ook nog een spidermonkey. Helemaal geweldig! Daar waar ik nu verblijf is eigendom van Sandra (Nica) en dit grenst aan Reserva Indio Maiz. De volgende dag ga ik in de ochtend wandelen door de jungle. Ik trek rubberlaarzen aan, want zonder is er geen doorkomen aan in die modder. Ondanks de regen en dankzij een zeer alerte gids, zie ik capucijnerapen, een motmot, 2 dieren (ben de naam ff kwijt; soort konijnachtige), een klein rood met zwarte kikker en zien we de footprint van een jaguar. Dit is echt een super mooi avontuur!

Er zijn slechts een paar andere gasten in de Refugio; een stel uit Zwitserland en een gezinnetje uit Denemarken. Met Alfred (6 jr) speel ik spelletjes, Uno en varkentje gooien:-) Dit is iets voor jullie, Marissa, Joris en Jasper! Alfred was erg fanatiek. Als we in de middag zo een beetje relaxen komt 1 van de dames van de Refugio vertellen dat er in de tuin een slang in de boom zit. Wow! Bijna 2 meter lang; hangt in de boom voor mijn kamer. Volgens 1 van de gidsen is het een ongevaarlijke slang. Nu, ik ben blij dat ik alles gesloten heb, ramen van mijn kamer en ook mijn bagage; wil geen onverwachte gasten mee naar huis nemen.

Enorm blij dat ik dit uitstapje gemaakt heb! Daarna ga ik terug naar mijn tijdelijke familie in El Castillo. Daar blijf ik nog 2 nachten. Iedereen in het dorp kent mij ondertussen wel. Veel gebeurt er hier niet. Veel panga´s varen heen en weer om mensen en spullen te vervoeren van/naar El Castillo en de mensen die langs de rivier wonen. Op zaterdagochtend ga ik op excursie naar een cacaoboerderij. Vanuit het dorp wandelen mijn gids en ik daarheen. Wederom met rubberlaarzen aan. Het is erg interessant en mooi om te zien. Naast cacao wordt verbouwt men hier ook bananen, kaneel, sinaasappels en ananas. De chocolade van deze coöperatie wordt gekocht door Ritter uit Duitsland. Ik zie het hele proces en mag de choco proeven. Mjammie! Tot mijn verassing zie ik bij terugkomst in het dorp Heidi en Florian (de bakkers) in El Castillo. Zij zijn hier voor 1 dagje, maar besluiten hier ook te overnachten. Het weekend wordt door de lokalen goed gevierd en zo doen wij. Dat wordt een hele gezellige avond!

De laatste dag in El Castillo bezoek ik dan eindelijk het Fort. Het is goed gerestaureerd. Vanaf hier schiet ik weer een aantal mooie plaatjes. In de middag drink ik iets met Francisco (Spanje) en heb ik een gesprekje met een Ned stel. Er zijn veel nieuwe toeristen gekomen vandaag en ik kan wel als promoter hier aan de slag:-) Iedereen vraagt om info en ja, ik ben erg enthousiast over dit dorp en de regio.

1. Nel en Jos:
    14 januari 2015
    Die brulapen houden je snachts wakker pffff.