San Blas

28 februari 2015 - San Blas Archipelo, Panama

Kathrin is al 2 dagen in Panama stad voordat wij elkaar daar ontmoeten. Het is enorm leuk om elkaar weer te zien! En tegelijkertijd best onwerkelijk. Ook al zijn we bijna buren, wij geven er de voorkeur aan om elkaar in Latijns Amerika te ontmoeten:-) Voordat wij een aantal dagen gaan zeilen in de San Blas heb ik 1 dag om iets van Panama stad te zien.Die dag besteden wij goed. Wij gaan naar Miraflor om iets van het Panama kanaal te zien, doen sightseeing (met name Casco Viejo), vieren carnaval met de locals, genieten van het goede eten op de vismarkt en kletsen honderduit.

De volgende dag worden wij om 5 uur in de ochtend opgehaald. Wij worden naar Carti, Sugdup, gereden. Daar stappen wij over in de watertaxi welke ons naar de zeilboot Cinco zal brengen. Onze rugzakken worden gelukkig goed ingepakt onder een zeil. Het bootje maakt flinke snelheid en wij worden behoorlijk nat van de golven. In de watertaxi ontmoeten wij Martin en Thomas (Zwitersland), zij zullen samen met ons een aantal dagen op de zeilboot verblijven. Vanaf Carti is het nog zo'n anderhalf uur varen voordat wij bij Cinco zijn. Onderweg passeren wij al allerlei eilandjes van de Archipel San Blas. Dat wat wij zien komt echter niet overeen met de plaatjes in ons hoofd. Kleine eilanden helemaal volgebouwd met huizen. Als dat maar niet met alle 365 eilanden het geval is!

Na anderhalf uur blijkt dat de kapitein en zijn hulp onze zeilboot Cinco niet kan vinden. Daar dobberen wij dan! Gelukkig is er op enig moment toch weer telefonisch bereik en kan hij naar Jaad en Lourdes (zeilersechtpaar) bellen. Wij zijn in de buurt, maar moeten nog een paar eilandjes verder varen. Hahaha! Nu al een bijzonder avontuur! Eenmaal aan boord van Cinco schieten wij snel onze badkleding aan om te gaan zwemmen en snorkelen. Ik heb tijdens deze reis al heel veel moois gezien en dit is wéér zó mooi! Sommige eilandjes zijn zo klein dat er slechts 1 palmboom op groeit.

Iedere dag varen wij naar een ander eilandje of groepje eilandjes. Wij gaan veelal naar eilandjes waar niet veel andere zeilboten heengaan. (Op het moment dat wij op het eerste onbewoonde eilandje zijn schiet het liedje van Kinderen voor Kinderen door mijn hoofd: Op een onbewoond eiland.) En hebben dan de middag volop de tijd om te zwemmen, snorkelen, locals te bezoeken en te lezen. Dit is nog steeds genieten! Het eten aan boord is goed; wij eten veel vis, kreeft en krab, heerlijk. Gelukkig heb ik al een aardig kleurtje, want het lijkt of de zon hier nog meer kracht heeft.