Pedasí

8 februari 2015 - Pedasí, Panama

Graag wil ik Peninsula Azuero ontdekken, dus vandaag reis ik naar Pedasí. Wat afstand betreft stelt de reisdag niet veel voor, maar ik moet 3x overstappen op een andere bus. In de eerste bus vanaf Santa Fe ontmoet ik Donato en Henrique weer. Zij reizen verder naar Boquete. In Santiago stap ik over op de bus naar Chitre en via Las Tablas bereik ik Pedasí. Het valt mij op dat in deze regio weinig toeristen te bekennen zijn. Helemaal niet erg. Pedasí is een klein dorp, waar ik een slaapplaats vind in Dim´s hostal. Kamers zijn ruim, mooie tuin met genoeg hangmatten. Fijn! Ik denk er over om hier een week te verblijven.

In de avond informeer ik bij 1 ander dame, Ursula, of zij zin heeft om een dezer dagen naar Isla Iguana te gaan. Dat wil zij wel. De volgende ochtend ontmoet ik nog meer mensen, o.a. Rita (Belgie) en Jessie (Amerika) en vraag of zij ook mee willen. Ja, iedereen is enthousiast! Al met al zijn wij 7 personen de naar het eiland willen om te snorkelen. Ik informeer bij de Doña van het hostal wat wij het beste kunnen doen; naar het strand gaan en daar een bootje regelen of...... Ik krijg geen kans om mijn vraag af te maken. Zij staat al te telefoneren met 1 van de vissersmannen:-) Voor een goede prijs kunnen wij vandaag naar het eiland. (prijs van de boot 70 dollar, 10 dollar belasting om op het eiland te komen en 7 dollar voor de snorkeluitrusting) Dat komt neer op 27 dollar per persoon. (terwijl touroperators 50 dollar vragen) De man van de boot zal een hele dag bij ons op het eiland blijven, zodoende kunnen wij zelf bepalen wanneer wij terug naar Pedasi willen. Leuk! Hoe snel kan het gaan. Bij het ontbijt hebben wij elkaar voor het eerst ontmoet en zo heb je een hele fijne mooie dag samen op een eiland!

Rita en Jessie hebben een auto en de Doña is bereid om een aantal van ons bij het strand af te zetten. Daar staat Litho al gereed bij het bootje. Ondanks dat er niet veel wind is worden we toch kletsnat terwijl we door de branding gaan. Heerlijk, zo´n verfrissing :-) Het is een half uurtje varen naar Isla Iguana. En dat is weer een fantastisch mooi eiland! Hier raak ik niet aan gewend. Wow! Het water kristal helder, een heleboel vogels boven het eiland en weinig mensen. Zo snel wij kunnen gaan wij het water in om te snorkelen. Litho heeft gezegd dat de kans bestaat dat je hier schildpadden ziet. En ja! Wat een geluk, wij zien er 1! En een heleboel vissen in allerlei kleuren. Dit is als zwemmen in een goedgevuld aquarium :-)

Als ik de 2de keer het water in ga, zie ik weer een schildpad. Hij blijft niet op de bodem, maar komt langzaam om mij heen zwemmen om naar het wateropvlak te gaan. Cool! Dit is wederom een dag met een gouden randje!

De volgende dagen huur ik een fiets. Dat maakt het met de hitte iets makkelijker om naar de stranden te gaan. De eerste dag ga ik met Risto (Finland) naar Playa Destiladero, ongeveer 10km fietsen. Het is best een pittig tochtje met enkele heuveltjes op een fiets zonder versnelling. Strand is wijds en het is goed zwemmen hier. Op de terugweg gaan wij ook nog naar Playa Toro. Dat is dichter bij het dorp. Er zijn hier rotsen in zee, dus het is uitkijken met zwemmen. Wel goede golven hier.

In de avond ontmoeten wij Rita en Jessie weer. Rita heeft nog 6 weken vakantie te gaan en wil naar Costa Rica. Zij heeft ook van diverse mensen gehoord dat dat wel redelijk duur is. Ik vertel haar enthousiast dat ik in Nicaragua ben geweest. Rita vraagt mij om tips en aan te bevelen plaatsen daar. Dat vertel ik graag! Mijn reisgids Nicaragua leen ik aan haar uit (scheelt mij weer in gewicht) en wij zullen elkaar na onze vakanties in Nederland of Belgie treffen. Ben nu al benieuwd naar haar verhalen.

De rest van de dagen cros ik hier op de fiets rond, op weg naar strand. Bij Playa Arenal is er altijd iets te beleven, want van daar vertrekken de bootjes naar Isla Iguana. Ik klets wat met de vissermannen, wandel voor uren langs het strand; wat een leven! Gelukkig staan er aan het strand af en toe hutjes waar je in de schaduw kan zitten. Tijdens een van die pauzes komt er een volgepakte jeep (met groot matras boven op de auto) aangereden over strand. Het is een familie die hier voor het weekend naar hun strandhuisje komt. Ik had dat mini huisje (een paar meter achter de schaduw plaats) al gezien en mij afgevraagd of daar iemand woonde. Zij proberen hier in de weekenden te komen, maar vanwege het vele werk was het al 4 maanden geleden. Nu komen zij hier, zodat de man des huizes aan de electriciteit kan werken. Volgend weekend met carnaval zullen zij weer hierheen komen. Interessant om deze mensen te ontmoeten.

Ondertussen ben ik mij er van bewust dat mijn vakantietijd op raakt :-(  Tegelijkertijd staan er nog een aantal leuke dingen op mijn programma. A.s. week zal ik naar Isla de Coiba gaan en ik heb inmiddels contacten gelegd om te gaan zeilen in de San Blas. Spannend!

1. Ma en jo:
    8 februari 2015
    Lieve Linda,
    wat ben je toch een bofkont,
    geniet er nog van, wij genieten van je verhalen.
  2. Marianne en Dave:
    8 februari 2015
    Sluit me helemaal aan bij de woorden van je moeder,
    met lieve groet, Dave.
  3. Ben en Neli:
    9 februari 2015
    Je bent inderdaad een bofkont. Wat zie jij veel mooie dingen en leuke contacten. Nou, nog even genieten want het zit er weer bijna op. Veel plezier hoor.
  4. Nel en Jos:
    9 februari 2015
    Inderdaad een bofkont. En wij maar ploeteren elke dag :) Geniet nog maar lekker zus.

Groeten van ons.
  5. Lucy:
    10 februari 2015
    Wat gaaf dat je schildpadden gezien hebt! En dat je er mee hebt gezwommen! Blijf het erg leuk vinden om steeds mee te lezen met je mooie reis!
  6. Hester:
    14 februari 2015
    Lieve Lin, niet teveel denken aan nog maar twee vakantieweken, maar lekker genieten van ieder dag, uur, minuut!